I har forelsket Jer, I har besluttet I vil giftes og holde fest – det var nemt nok.
Nu skal festlighederne planlægges, og ufattelig mange detaljer dukker op. Det er bare at gå i gang. Alene omkring bryllupsmiddagen er der mange ting at tage stilling, meget der måske bør overvejes nøje, så I kan guide Jer uden om uhensigtsmæssige hændelser eller ærgrelser. Hvis detaljerne er gennemtænkt bliver helheden i den retning I ønsker, og det er Jeres fest. Uanset om I skal på restaurant, hotel, forsamlingshus, telt i haven eller andet, så overvej følgende:
1. Hvem skal med til festen?
Det første, det er rigtig godt at tage stilling til, er selvfølgelig hvem der skal med til festen. Når I har hold på det, kan I gå videre, for antallet af gæster påvirker mange af de andre ting I er nødt til at kikke på. Hvad er budgettet? Hvor skal festen holdes? Skal det være en traditionel bryllupsmiddag med siddende gæster eller vil I en anden vej? Uanset hvad I videre vil, så er det som udgangspunkt godt at vide, hvor mange I planlægger for.
Læs også..
2. Hvordan skal gæsterne sidde under middagen?
Hvis I vælger en traditionel bryllupsmiddag sidder gæsterne ned, og det er meget smart, for sådan en middag kan nemt komme til at vare 4-5 timer – eller mere!
Hvordan gæsterne fordeles i rummet er det godt at tage stilling til. Så kan I bedre se, om Jeres ønske kan opfyldes i de festlokaler I siden kigger på. Skal det være lange borde? Skal det være flere små evt. runde borde? Der er mange muligheder – snak om fordele/ulemper ved de forskellige – og tag stilling
3. Hvordan skal bordet/bordene dækkes?
Der er så mange kreative mennesker i stort set alle familier, så hvis I ikke selv er til den slags detaljer, så allierer Jer bare med nogen der er. De vil elske at hjælpe med dette, men sæt Jeres præg på det. Vælg tema/farveholdning, så ved evt. hjælpere, hvad de skal går efter. Et godt råd kan være, at evt. lys og dekorationer ikke må spærre for øjenkontakt, når man sidder der. Det kan osse være, I overlader dette til stedet, hvor festen skal holdes, og så er det nemt nok, men overvej alligevel om I har særlige ønsker til farver, blomstersorter med mere.
4. Bryllupsmenuen.
Hvilken Menu – forslag og gode ideer
Når der skal vælges menu til jeres bryllup kan vi starte med at dele det op i 2 kasser.
- Dem der selv laver bryllupsmiddagen
- Dem der får andre til at lave maden
Laver i selv maden, ja så kan en ganske simpel forret som tunmousse være en genial og bekostelig ide. Skal andre lave maden så kommer det i naturligvis i tale med professionelle. Mangler I gode tilbud fra de dygtigste kokke så bestil mad ud af huset i hele landet hos madkataloget.dk
Mørt kød
En ting der bør hænge sammen med bryllupsmenuen er mørt kød, det skal være en sikker vinder.
1. Oksemørbrad
Denne er særligt mør, så mør at kødet stort set aldrig slår fejl, uanset hvilket dyr kødet kommer fra, men der er selvfølgelig stadigvæk stor forskel på kvaliteten.
2. Tykstegsfilet
Et alt for overset stykke kød der ofte ses som den billige version af en mør bøf, også kendt som Engelsk bøf eller peberbøf. Det kan med fordel som så meget andet, steges i et helt stykke og er klart en vinder, hvis man skal holde sig indenfor et mindre budget. Husk at en tykstegsfilet skal deles over der, hvor der løber en scene igennem kødet – da har vi helt rent kød tilbage som kan steges i et helt stykke.
5. Hvordan tjekker man om oksekød er mørt?
1. Hvis der er fedt på kødet skal det være så hvidt som muligt. Det er tegn på kødkvæg. Der er kun 3 typer af kvæg der har gult fedt, jersey kvæg, gamle malkekøer og udtjente tyre.
2. Mørkt og lyst kød.
Mørkerødt er oksekød og kommer fra det voksne dyr. For ikke at få købt en malkeko så er en god tommelfingerregel, at der skal være en vis tykkelse på de enkelte kødstykker. Eksempel 14cm i diameter på oksemørbradhovedet.
Lyst kød er ungt kød kendt som kalvekød som regel mere mørt og lidt mindre smag.
3. Test! Et strygestål eller en lillefinger, bør meget let glide ind i enden af fx din tykstegsfilet, så er kødet mørt. Nu kan vi ikke stå nede i hverken den lokale slagter eller supermarkedet og stikke finger i kødet, men bed gerne om slagterens godkendelse på at kødet med garanti er mørt, og sig det skal bruges til bryllup.
6. Særlige hensyn I skal huske.
Hvis der blandt gæsterne er nogen der er noget særligt med, så husk det! Husk osse at medtænke det, når I kikker på festlokaler. Det kan være noget med maden, hvis der f.eks. er sukkersyge, veganere, så sørg for, der er noget alternativt til dem, hvis de ikke tåler den menu I beslutter. Det kan osse være, der er nogen dårligt gående, kørestolsbrugere eller andet i den dur.
7. Taler, sange, rygepauser, musik og andet under middagen.
Vælg en toastmaster til at styre begivenhederne, så er det nemt det her. Så skal I nemlig bare tage stilling til, hvor lang tid I synes middagen maks. skal vare. Det kan være en god idé både af hensyn til Jer selv og gæsterne, køkken – og serveringspersonalet for tingene kan nemt tage fart. Hvis toastmasteren ved, hvor lang tid I maks. vil sidde ved bordet, så kan vedkommende planlægge taler, festsange, rygepauser mm. og sætte tid på, så det hele klapper.
En hyggepianist: et klassisk og godt valg til før, under og efter bryllupsmiddagen er en hyggepianist.
Når I har overvejet og taget stilling til ovenstående, så er I nået langt i forhold til at planlægge bryllupsfesten. Det er klart, det kan blive nødvendigt at justere på nogle af knapperne, for når I begynder at indhente tilbud på det hele, så lad budgettet styre og ikke omvendt. Måske er der ikke råd til at have 80 gæster – så må I svinge sparekniven et eller andet sted. Pøj, pøj med det hele.
Læs også..